Friday, 20 March 2015

KISAH 20 SEN YANG MENYAYAT HATI !!! KENA BACA !!!!

Cikgu : Kenapa Amran (bukan nama sebenar) tak rehat?
Amran: Mak saya beri 20sen sehari Cikgu ... kat kantin 20sen ni dpt beli karipap je satu, segan la cikgu beratur panjang2 dpt beli karipap satu jaa .
Jadi saya kumpul duit hari ni utk mkn hari esok , dpt la saya mkn karipap ngan air sirap 20sen.
Saya kat kantin hari Selasa & Khamis je cikgu (Amran tertunduk malu)
Perasaan saya mula bercampur baur, sedih & sebak. Di zaman 2015 ini masih juga ada pelajar yg membawa 20sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 20sen itu jumlah yg kecil sedangkan bagi pelajar ini 20sen sgt besar ertinya ..
Cikgu : Kalau hari jumaat awk x pergi kantin la ya ?
Amran : Oh .. hari jumaat duit 20sen ni saya sdekah masa bacaan yasiin , cikgu." jwb Amran dgn bersahaja.
"Mak saya kata kalau kita sdekah, rezeki kita akan bertambah.."
Mata saya dah berkaca... saya terkejut & bertambah sebak, dah la duit ada 20sen, siap boleh sedekah pulak lg..
Ya Allah, limpahkan lah rezeki bagi keluarga pelajarku ini. Luaskan la pintu rezeki mereka semuga mereka tidak lagi berada didlm kemiskinan.
Huh, mcm terpukul sungguh saya, bayangkn duit 20sen yg d beri utk makan, dia sedekahkan 30sen utk tabung sekolah setiap Jumaat semasa bacaan yasiin..
#SHARE lah eh. .mungkin cerita nie nampak simple tapi ia memberi 1000 pengajaran agar kita semua lebihkan bersedekah ....

# YG X SHARE NIH , MUNGKIN BELIAU ORANG KAYA .... subahanallah .. Tengok betapa mulianya hati seorang pelajar ni ... mulia dan bijak berbelanja lak tu ......
Terharu dan merasa bangga jugak sbb masih kecil lagi tapi mempunyai hati dan minda yg sungguh matang ...........

No comments:

Post a Comment